Friday 30 December 2011

Kilang/Akredetasi

Syarikat Sekutu dan pengilang Code Link adalah Bioalpha International Sdn. Bhd. Dan ia adalah salah satu daripada syarikat-syarikat pelaburan MTDC dan ia terlibat terutamanya dalam pengilangan makanan functional dan suplemen kesihatan serta terlibat dalam fermentasi herba seperti cordiceps sinesis, Lingzhi dan ekstrak buah naga

Teknologi Kami

Teknologi  Fermentasi  Cecair
·         * Menggunakan menyusun semula teknologi fermentasi proprietari untuk menghasilkan besar-besaran  
        cordycep sinensis mycelia
·        *  Penemuan teknologi untuk memendekkan proses fermentasi  dari 35-40 hari kepada 7 hari sahaja
·        *  Pengenalan berterusan bioaktiviti dan fungsi kesihatan produk.

1) Tentang Code Link Sdn. Bhd.
Surat Pengesahan Kementerian Kesihatan Malaysia Pengkelasan Produk ~ b:Acai Collagen sebagai Makanan.

2) Tentang Pengilang Bioalpha International Sdn.Bhd.

2005 –   Ditubuhkan ,sebuah syarikat  Berasaskan dan  Mementingkan  Research & Development.

Capai GMP (Good Manufacturing Practice) pengilang yang diiktiraf oleh Kementerian Kesihatan Malaysia. Semua produk kami adalah dikeluarkan mengikut piawaian GMP (Good Manufacturing Practice) dan dijamin dengan konsisten dan berpotensi.

Makanan HALAL bermaksud makanan yang  dibenarkan di bawah undang-undang Syariah dan  yang memenuhi syarat-syarat.

2007Joint Venture dengan MTDC.


2008 -  Capai Syarikat Bioteknologi (Status BioNexus)  yang  khusus  dalam penyelidikan & pembangunan formulasi  kesihatan yang diiktiraf oleh  Malaysian Biotechnology  Corporation Sdn Bhd  di bawah Kementerian Sains,  Teknologi & Inovasi Malaysia.

2009    - Di  Anugerah  Top 50 Enterprise

            - MOA & MOU dengan UTM

            - MOU dengan TCM Biotech International Corporation, Taiwan

Pada tahun yang sama Memorandum Persefahaman telah ditandatangani antara Bioalpha International Sdn Bhd dan Penyelidikan Perhutanan Malaysia Dan Lembaga Pembangunan (FRIM) pada 20 Mei 2009. Objektif MOU ini adalah untuk menyediakan rangka kerja umum untuk kerjasama pada penapaian tumbuhan herba. Kedua-dua pihak bekerjasama dalam mencari penyelidikan iaitu herba. Kacip Fatimah, Misai Kucing, Hempedu Bumi dan sebagainya. 

2010   - Memenangi Anugerah MVCA &
            - One Inno Cert ‘AA’ Award

2011 - Memenangi Merit Anugerah Industri 2011 (Anjuran Dewan Perniagaan Melayu, Kuala Lumpur) .
         - Fermentasi Kilang Pertama Cordyceps Sinensis di Bangi, Malaysia bernilai  RM 8 juta di dirikan.

2012  – Bersedia untuk penyenaraian Ke Bursa Saham

01 April 2012 – Dipilih sebagai Syarikat Peneraju Penyelidikan Herba bawah  Program Transformasi Ekonomi (ETP) dengan RM 20juta geran untuk mengharumkan nama Malaysia sebagai hub penyelidikan herba tempatan saperti Kacip Fatimah, Hempedu, Tongkat Ali dan sebagainya dengan adanya 315 hectare tanah di BioDesaru, Kota Tinggi, Johor.



Bioalpha International Sdn.Bhd. pada masa ini beroperasi di bawah akreditasi dan lesen berikut :
       Berstatus BioNexus oleh MOSTI.
Kami adalah Syarikat Bioteknologi (Status BioNexus) yang khusus dalam penyelidikan & pembangunan formulasi kesihatan yang diiktiraf oleh Malaysian Biotechnology Corporation Sdn Bhd di bawah Kementerian Sains, Teknologi & Inovasi Malaysia.

Faedah Bioteknologi:
  • Meningkatkan meningkatkan kesihatan dan faedah pemakanan bahan-bahan mentah
  • Meningkatkan kualiti produk
  • Memastikan keselamatan bahan-bahan mentah
  • Meningkatkan makanan fermentors untuk mengurangkan pencemaran mikrob makanan yang ditapaikan
  • Meningkatkan nilai bahan tambahan makanan dan pemprosesan bantuan
Kami menggunakan BIOTEKNOLOGI penapaian untuk menghasilkan Cordyceps sinensis sebatian aktif. Teknologi canggih ini berjaya memendekkan proses penapaian daripada 40 hari kepada 7 hari sahaja. Selain itu, kami menghasilkan standard Cordyceps sinensis sebatian aktif yang 7 kali lebih tinggi daripada cordyceps mentah.
Lesen pengilangan GMP oleh MOH.
Kami adalah pengilang GMP (Good Manufacturing Practice) yang diiktiraf oleh Kementerian Kesihatan Malaysia. Semua produk kami dikeluarkan mengikut piawaian GMP (Good Manufacturing Practice) dan dijamin dengan konsisten dan berpotensi.

Apakah GMP?
GMP merujuk kepada Peraturan-Peraturan Pengilangan Amalan Baik yang diisytiharkan oleh US Food and Drug Administration di bawah pihak berkuasa Persekutuan Makanan, Dadah dan Kosmetik. Peraturan-peraturan ini, yang mempunyai kuasa undang-undang, memerlukan bahawa pengeluar, pemproses, dan pembungkusan dadah, peralatan perubatan, dan makanan tambahan mengambil langkah proaktif untuk memastikan bahawa produk mereka selamat, asli dan berkesan.

Peraturan-peraturan GMP memerlukan pendekatan kualiti pembuatan, membolehkan syarikat-syarikat untuk mengurangkan atau menghapuskan keadaan pencemaran, campuran, dan kesilapan. Ini seterusnya melindungi pengguna dari membeli produk yang tidak berkesan atau bahkan berbahaya.



   Pengiktirafan Halal oleh badan-badan Malaysia dan Antarabangsa.
Kami mengeluarkan produk-produk yang diiktiraf oleh Badan HALAL Malaysia dan Badan HALAL Antarabangsa.

Apakah HALAL?
Makanan HALAL bermaksud makanan yang dibenarkan di bawah undang-undang Syariah dan memenuhi syarat-syarat berikut:
  • Tidak mengandungi mana-mana bahagian produk haiwan yang tidak halal kepada muslim atau produk haiwan yang tidak disembelih mengikut Undang-Undang Syariah.
  • Tidak mengandungi apa-apa bahan yang najis menurut undang-undang Syariah .
  • Ia  selamat dan tidak merbahaya.
  • Tidak disediakan, diproses atau dikilang dengan menggunakan peralatan yang dicemari dengan perkara-perkara yang  najis mengikut undang-undang Syariah.
  • Makanan atau bahan-bahan yang tidak mengandungi mana-mana bahagian manusia atau terbitan yang tidak dibenarkan oleh undang-undang Syariah.
Semasa penyediaan, pemprosesan, pembungkusan, penyimpanan, atau pengangkutan, makanan dipisahkan secara fizikal daripada apa-apa makanan lain yang tidak memenuhi syarat-syarat yang dinyatakan di atas, atau apa-apa perkara lain yang telah diputuskan sebagai najis oleh undang-undang Syariah.

Adalah jelas bahawa HALAL mengiktiraf keselamatan dan jaminan kualiti.



4.       Sijil MAL produk kesihatan herba dan makanan supplemen  .


No comments:

Post a Comment